Ordna ett evenemang

Hyr teater- och konsertsalen


Gamlasgårdens teater- och konsertsal har en kapacitet på 227 platser. Dessutom har salen 4 rullstolsplatser och 4 assistentplatser. Scenens storlek är 14 m x 7 m. Salen har en utmärkt akustik och en ljud- och ljusteknik som uppfyller kraven för yrkesproduktioner. Gamlasgårdens tekniska personal är tillgänglig under evenemanget vid behov.

  • För bestående verksamhet som väsentligt anknyter till husets verksamhet kan enligt omdöme ges en 10-30 % rabatt på hyran.
  • För yrkesmässiga kulturevenamang för barn och ungdomar kan en separat avtalad rabatt beviljas på hyran för salen, högst 50 %. 


Ordna ett evenemang som samproduktion

I en samproduktion fördelas biljettinkomsterna t.ex. 70 % till samarbetsparten, 30 % till Gamlasgården. Vid samproduktioner bör observeras att:

  • samarbetsparten är evenemangets huvudarrrangör 
  • samarbetsparten och Gamlasgården kommer överens om biljettpriserna tillsammans 
  • samarbetsparten ingår biljettförsäljningsavtalet via Gamlasgården med Lippu.fi 
  • Lippu.fi redovisar för evenemangets biljettinkomster (brutto) till samarbetsparten 
  • samarbetsparten betalar 10 % i mervärdesskatt för biljettinkomsterna enligt egen moms-skyldighet och enligt lagen 


Samproduktionens biljettförsäljning
Gamlasgårdens biljetter säljs via Lippu.fi. Samarbetsparter har inte rätt att använda något annat nationellt biljettförsäljningssystem. Samarbetsparten kan dock sälja själv en del av evenemangets biljetter.  

Om samarbetsparten är en privatperson, kan de tillgångar som bokförs för evenemanget bokföras endast via premietjänster. En privatperson ska alltså ha ett gällande avtal med någon premietjänst.

Om samarbetsparten är en privat näringsidkare eller ett företag, ska det vara registrerat i förskottsuppbördsregistret och registermärkningen ska vara giltig.

För att påbörja försäljningen av evenemanget behövs ett biljettförsäljningsavtal. Ladda ner avtalet, läs igenom avtalsvillkoren och skicka det ifyllda och undertecknade avtalet per e-post till kanneltalo.info@hel.fi.

Upphovsrätter
Samarbetsparten ansvarar för anskaffningen av alla rättigheter för evenemanget och eventuella upphovsrättsersättningar i anknytning till dessa. 

Tekniska uppgifter
Informare om hurdan teknik som behövs under evenemanget och övriga tekniska uppgifter 6 veckor innan evenemanget. Vid behov hålls ett produktionsmöte om evenemanget där man planerar tidtabellerna mera i detalj i enlighet med evenemangets tekniska behov och repetitioner.

Tilläggsuppgifter fås av vår tekniska personal:
Produktionsplanerare, ljusmästare Mirkka Saari, 040 507 0084
Scenmästare Pekka Saukkonen, 050 546 8756
Ljudmästare Mauri Marin, 040 334 1081

Kulturkompisverksamhetens biljetter
Av Gamlasgårdens biljetter kan högst 10 biljetter / evenemang reserveras för kulturkompisverksamhet. Biljetterna är rabatterade. Reserveringen förverkligas om det ännu finns biljetter till försäljning vid reserveringstidpunkten. Kulturkompisens kund/kunder betalar 5 euro för biljetten. För själva kulturkompisen är inträdesbiljetten gratis. Kulturcentralen ersätter inte arrangörerna för biljettinkomster som uteblivit, utan kulturkompisverksamhetens godkännande är ett avtalsvillkor som kulturcentralen ställt.
Kulturkompisverksamheten är utvecklad för att hjälpa personer som tycker det är svårt att delta i kulturevenemang, till exempel för att de inte har lust att delta ensamma. Kulturkompisen gör dig sällskap, beställer biljetterna och assisterar eller guidar dig vid behov till evenemanget.
Mer information

Garderob- och cafétjänster
Gamlasgården har en avgiftsfri övervakad garderob. Vaktmästarnas telefonnummer är (09) 3103 2416. Gamlasgårdens café sköter om serveringen innan evenemanget och under pausen. 

Öppen programsökning och Residenset

Vi söker till vårt program förslag till scenkonst, särskilt teater och cirkus, uruppföranden, premiärer, besök, evenemang och serier av evenemang. Det är ständigt möjligt att söka. Kontakter behandlas i den ordning de anländer och produktionssätten för de förslag som valts till programmet förhandlas evenemangspecifikt. 

Nya produktioner har möjlighet att få residens på Gamlasgården för repetition av en produktion som valts till programmet. Residensutrymmet är teater- och konsertsalen.
Residensperioderna har sin tyngdpunkt under sommaren och runt årsskiftet och de genomförs utan Gamlasgårdens tekniska personal. I mån av möjlighet kan repetitioner hållas också i andra lokaler på Gamlasgården.

Ansökningar och förfrågningar i fritt format till Gamlasgårdens kulturproducent.

Anvisningar till evenemangs-, tillställningsoch
utställningsarrangörer

Anvisningar (PDF)

Kulturhusens kommunikation och marknadsföring sköts av ett separat marknadsföringsteam.


För att kunna garantera bästa möjliga synlighet för evenemangen behöver vi högklassigt kommunikations- och marknadsföringsmaterial av evenemangsarrangören.
Vänligen skicka de uppgifter som begärs nedan till kulturproducenten inom den överenskomna tidtabellen. Vi publicerar informationen bland annat på vår webbplats och i våra marknadsföringskanaler.


Vi använder texter, bilder och videomaterial för att kommunicera och marknadsföra evenemanget. Vi redigerar bilder och videor vid behov. Den som skickar in bilderna ansvarar för upphovsrätten till bilder och videor. Kom ihåg att nämna bildkällan om du känner till den.

Information om evenemanget, tillställningen eller utställningen: texter, bilder och videor

  1. Evenemangets namn (korta namn fungerar bättre i marknadsföringen)
  2. Namnet på gruppen/artisten/konstnären som uppträder
  3. Evenemangets datum och klockslag
  4. Evenemangets längd och eventuell paus
  5. Avgiftssfritt evenemang/biljettpriser
  6. Evenemangets huvudgenre (till exempel film, dans, musik, teater)
  7. Precisering av genren (till exempel nutidsdans, akustisk gitarrmusik, evenemang för barn)
  8. Kort beskrivning av evenemanget
    • Vad innehåller evenemanget, varför är evenemanget intressant?
  9. Utförligare beskrivning av evenemanget
    • Berätta mer om evenemangets innehåll och om dem som uppträder.
  10. Bilderna för evenemanget
    • Skicka oss tillräckligt stora (minst 10 Mb) bildfiler (jpg-, png- eller tiff-format) av hög kvalitet och med hög resolution (minst 300 dpi). Vi behöver bilder med både liggande och stående format. En bra marknadsföringsbild för evenemanget är en bild som skulle kunna användas som omslagsbild på en tidskrift. Om du har en affischbild eller ett collage, skicka endast originalbilderna som använts. Bilderna får inte innehålla logotyper eller text. Obs! Den som skickar bilderna ansvarar för upphovsrätten till bilderna och videorna. Kom ihåg att ange bildkällan. Vi använder text, bilder och videomaterial i kommunikationen och marknadsföringen av evenemangen samt redigerar bilderna och videorna enligt användningsändamålet. I reklam anges i princip inte namnet på fotografen.
  11. Videor: (frivilligt)
    • Skicka oss också videomaterial om föreställningen eller artisterna. Om videon finns till exempel på Youtube, bifoga även skriftligt tillstånd att använda och redigera materialet. Vi behöver också korta videoklipp som filmas med mobiltelefon, där artisten hälsar på publiken och kort berättar om evenemanget.
  12. Uppgifter om/adresser till artisternas kanaler på sociala medier:
    • Facebook, Instagram, TikTok, Youtube
  13. FB-evenemang
    • Vi skapar ett FB-evenemang för alla evenemang och bjuder in arrangören som värd. Om ni själva kommer att skapa ett FB-evenemang, vänligen meddela detta till kulturhusets producent.
  14. Vi ordnar utlottningar på sociala medier.
    • Har ni möjlighet att skänka priser till utlottningen?
  15. Tagga oss på some med @kulttuuristadi, vi delar artisters inlägg på kanalen i mån av möjlighet.
  16. Om evenemanget innehåller potentiellt störande innehåll för deltagarna, såsom skildringar av krig, våld, död eller liknande, vänligen lägg till en beskrivning av innehållet i evenemangsinformationen, till exempel så här: Evenemanget innehåller skildringar av krig och våld.
  17. Kontaktuppgifter för mer information